x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Lasten | 34.123 | 37.313 | 37.580 | 39.304 | 39.062 | 38.754 | |
Baten | -8.730 | -4.379 | -2.694 | -2.779 | -2.337 | -2.337 | |
Mutatie reserves | -6.839 | -2.422 | -298 | -38 | 0 | 0 | |
Saldo | 18.554 | 30.512 | 34.588 | 36.487 | 36.725 | 36.417 |
Toelichting vaste taken
Voor verkeersbeleid wordt € 0,7 miljoen ingezet en voor de uitvoering van de bereikbaarheidsagenda (ZO slim bereikbaar) is € 1,1 miljoen beschikbaar. Er wordt € 8 miljoen (excl. investeringen) ingezet voor (groot) onderhoud en beheer van de verharding in de openbare ruimte en het beheer en onderhoud van bruggen en tunnels. Voor de reiniging van wegen en voetpaden (o.a. het verwijderen van zwerfafval en onkruid) wordt € 5,4 miljoen ingezet en € 2,9 miljoen gaat naar het onderhoud van de openbare verlichting (inclusief de elektriciteitskosten). Voor het bestrijden van gladheid is € 1 miljoen beschikbaar en voor het onderhouden van diverse objecten in de openbare ruimte zoals paaltjes, banken en borden € 1,3 miljoen. Daarnaast is € 1,3 miljoen beschikbaar voor het onderhoud van verkeerslichten. Voor investeringen in openbare ruimte, verkeer en vervoer is een krediet van € 8 miljoen geraamd, zie hiervoor paragraaf 3j.
Toelichting financiële mutaties
Kaderbrief: Er wordt geïnvesteerd op drie verschillende schaalniveaus, namelijk strategische investeringen (€ 0,5 miljoen in 2021, oplopend naar € 2,0 miljoen in 2024), vervangingsinvesteringen, vervangingsinvesteringen plus en/of upgrade (structureel € 0,25 miljoen). Ook zijn er structurele middelen voor voorbereidingskosten (€ 0,15 miljoen) en indexering van bestaande investeringen (€ 0,1 miljoen).
Ook is een intensivering van € 1 miljoen per jaar voor een periode van 3 jaar (2021 – 2023) met als kapstok: verkeersveiligheid (€ 225.000), smart mobility (€ 250.000), doorstroming Ring (€ 340.000), proefcasus Eindhoven Airport (€ 35.000) en personeel (€ 150.000). Het is belangrijk om enige flexibiliteit te behouden zodat er op actuele en urgente thema’s kan worden ingesprongen.
Ook is voor de jaren 2021 t/m 2023 de begroting voor het reinigingsbestek opgehoogd met € 0,8 miljoen. Ten opzichte van 2020 is het budget energie voor 2021 en 2022 verhoogd met € 0,3 miljoen vanwege de stijgende energieprijzen.
De lasten stijgen in 2022 met € 1,7 miljoen doordat er € 0,5 miljoen extra middelen beschikbaar zijn voor de bereikbaarheidsagenda om invulling te geven aan investeringen zoals HOV3, fietsenkelder en regionale snelfietsroutes. Ook zijn de kapitaallasten voor de investeringen maatschappelijk nut € 0,8 miljoen hoger.
De reserve Financieringsfonds MIP (kortweg de reserve MIP) is in het verleden ingesteld om de kosten van projecten met maatschappelijk nut direct ineens te dekken. Inmiddels geeft de BBV deze mogelijkheid niet meer en moeten deze projecten geactiveerd en jaarlijks afgeschreven worden. Door de raad is een overgangstraject vastgesteld waarbij we in 2020 afscheid nemen van de reserve MIP. Hierdoor vervalt de jaarlijkse storting in de reserve MIP. In de kaderbrief is rekening gehouden met een structureel voordeel van € 1,6 miljoen voor alle programma's, in dit taakveld leidt de aanpassingen tot lagere onttrekkingen uit de reserves van circa € 2,1 miljoen.