Verkeersveilige stad | |||
Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen | |||
Autoluwe binnenstad | |||
30 km/u straten in het centrum | |||
Bereikbaarheid van de stad | |||
Realiseren fietsinfrastructuur | |||
Verbeteren kwaliteit HOV | |||
Vernieuwen verkeerslichten | |||
Realiseren hubs | |||
Duurzame mobiliteit | |||
Stimuleren laadinfrastructuur | |||
Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||
Onderhouden wegen | |||
Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels | |||
Reinigen |
In 2021 richten we ons vooral op:
• | Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte : De openbare ruimte wordt klimaatadaptief en toegankelijk ingericht (conform het handboek openbare ruimte dat rekening houdt met het VN-verdrag Handicap). Groen en water worden zichtbaar versterkt door te ontharden (vergroenen). Dit draagt bij aan een leefbare en aantrekkelijke openbare ruimte. Dit doen we onder andere door uitvoering te geven aan groot- onderhoudsprojecten zoals De Koppele, Strijpsestraat en De Baronielaan. |
---|---|
• | Het inrichten van de openbare ruimte, zodat deze uitnodigt tot bewegen en ontmoeten en het stimuleren van het gebruik van duurzamer vervoer. Dit doen we door het vergroenen van de openbare ruimte, het realiseren van ommetjes en het onderhouden van goede loop- en fietsverbindingen. In het kader van het nieuwe wegenbeheerplan 2021-2024 geven we de komende vier jaar een extra impuls aan het omvormen van tegelfietspaden in asfalt. In 2021 vervangen we het fietspad Kloosterdreef, en de tegelpaden langs de St. Jorislaan. De fietspaden die we aanpakken in de periode 2022-2024 staan opgenomen in het nieuwe wegenbeheerplan |
• | In 2021 onderzoeken we verder op welke wijze we circulariteit toe kunnen passen in |
• | De implementatie van de Mobility as a Service- pilot (MaaS) voor zakelijke kilometers van de gemeente Eindhoven en de medewerkers van ASML zetten we door. We ontwikkelen dit voor medewerkers van de gemeente Eindhoven ook door voor het woon-werkverkeer. |
• | Vervolg van maatregelen uit het bereikbaarheidsplan De Run, zoals verbeteren van fietsinfrastructuur, uitbreiden van hubs en aansluiting op A2/N2. |
• | Start van de uitvoer van de no-regret maatregelen op de bundelroute Eisenhowerlaan – Ring – Kennedylaan met als doel om het gemotoriseerd verkeer beter te laten doorstromen. |
• | Invulling geven aan het plan om het centrum autoluw te maken, onder meer door herinrichting van de kruising Mathildelaan/Emmasingel en het verbeteren van de doorstroming van de Ring. |
• | Het uitvoeren van maatregelen uit SmartwayZ.NL en de bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant. Daaronder vallen het realiseren van fietsenstallingen, HOV-banen, doorstromingsmaatregelen, gedragsmaatregelen en smart mobility-oplossingen. |
• | Het verder uitrollen van i-VRI’s in Eindhoven om zo de doorstroming voor al het verkeer te verbeteren. Ook verbeteren we de parkeerverwijzing naar het centrum door het actualiseren van het parkeerverwijssysteem. |
• | Proefcasus Eindhoven Airport: verdere uitwerking van het advies van Pieter van Geel (Opnieuw Verbonden) ten behoeve van een kwalitatieve ontwikkeling van de luchthaven in de periode 2020-2030, waaronder de oprichting van het LEO (permanente overlegstructuur). In het advies zijn 5 speerpunten benoemd: sturen op minder geluidsbelasting, bijdragen aan klimaatdoelstellingen, verbeteren luchtkwaliteit, meerwaarde voor de regio en vertrouwen vanuit omgeving. Naast de eerste bijdrage aan uitwerking van de proefcasus van € 35.000 kunnen er komende jaren extra kosten bijkomen om tot een kwalitatieve luchthaven te komen. Dit zal flexibel binnen de verschillende programma’s van de begroting worden opgelost. |
• | Verkeersveiligheid: |
• | Smart mobility: |
• | Doorstroming in het bijzonder de Ring: |
• | Personele inzet: om deze projecten succesvol uit te voeren zijn naast middelen voor projecten ook mensen nodig. Van de extra middelen zetten we ongeveer 15% aan apparaatskosten |