Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft.
Onder bestuurlijk belang verstaan we een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt
bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van een faillissement van de
verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen.
Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om een stichting/vereniging, de NV, de BV en de CV.
De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de
publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende
verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de
combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking).
Het deelnemingenbeleid van de gemeente Eindhoven is verankerd in de nota 'Op afstand verbonden'. Deze nota
is geactualiseerd in 2018 en geeft een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader voor de
(privaatrechtelijke) deelnemingen en de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente
bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het deelnemingenbeleid gaat uit van actief aandeelhouderschap
om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen: strategie (onder andere
koersbepalende investeringen), beloningen in de (semi)publieke sector (Wet Normering Topinkomens),
maatschappelijk verantwoord ondernemen (waaronder social return), risicobeheersing, eigen vermogen,
benoemingen bestuurders en commissarissen (met aandacht voor diversiteit) en duurzaamheid.
Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijvoorbeeld subsidies,
inkoop en ter beschikking stelling van vastgoed.
Op de volgende pagina is uiteengezet:
- In welke verbonden partijen de gemeente Eindhoven participeert (officiële benaming);
- Welke type rechtsvorm de verbonden partij heeft;
- Op welke wijze de gemeente een bestuurlijk belang heeft in de verbonden partij;
- Relevante ontwikkelingen die verwacht worden en eventuele risico’s die van invloed zijn op onze financiële positie.
Aard van de verbonden partij | Naam verbonden partij | Taakveld | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | ||||||
Toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten voor de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in de keten van werk en inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Als gevolg van met name de Rijksbezuinigingen dreigen exploitatietekorten bij Ergon als we geen maatregelen nemen. Er is daartoe in 2020 een traject gestart om voor Ergon een nieuwe strategische koers uit te zetten. De begroting 2021 is inmiddels sluitend maar voor 2022 en verder nog niet. Het financieel effect 2022 e.v. van de nieuwe strategische koers zal naar verwachting eind 2020 duidelijk zijn. | |||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
0 | 8.292 | 9.780 | 45.248 | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | ||||||
Toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet Milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's |
| |||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
-785 | 25.050 | -785 | 19.334 | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | ||||||
Toelichting | De GGD Brabant Zuidoost is een samenwerking tussen Eindhoven en 20 regiogemeenten om bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Algemene reserve GGD-BZO: de algemene reserve Publieke Gezondheid is na bestemming van het resultaat bij de jaarrekening 2019, beduidend lager dan de vigerende bandbreedte weergeeft. Dit is mede het gevolg van een onttrekking van de bestuursopdracht. Het AB bepaalt of de reserve aangevuld wordt of niet. De verwachting is dat de algemene reserve op termijn als gevolg van de bestuursopdracht zal verbeteren/herstellen. De eventuele gevolgen van de coronacrisis zijn op dit moment nog onvoldoende inzichtelijk. De algemene reserve Ambulancezorg ligt nu nabij de ondergrens van de bandbreedte. | |||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
213 | 14.879 | 2.864 | 8.028 | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | ||||||
Toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het samenwerkingsakkoord 2019 -2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Hierin zijn onder andere de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Metropoolregio Eindhoven (MRE): vanaf 2020 werken we vanuit het nieuwe samenwerkingsakkoord (2019-2022), zowel qua governance, inhoudelijk programma, alsmede met bijbehorende inwonersbijdrage. | |||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, Lid DB | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
1.039 | 18.050 | 5.821 | 3.312 | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | ||||||
Toelichting | De ODZOB voert taken uit voor het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving zoals door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant is aangegeven. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij ODZOB zijn:
| |||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
915 | 3.413 | 2.429 | 1.460 | |||||
Gemeenschappelijke regelingen | GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | ||||||
Toelichting | VRBZO is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Zie hiervoor paragraaf 6.1 Risicomanagement en weerstandsvermogen van de Programmabegroting VRBZO 2021. Hierin is onder andere opgenomen dat de VRBZO in 2019 de beleidsnota Risicomanagement & Weerstandsvermogen heeft geëvalueerd en herijkt (periode 2020-2023). De belangrijkste uitgangspunten hierin zijn: het in een cyclisch proces, via een continuïteitsplan inventariseren, beoordelen en monitoren van risico’s, het instellen van een weerstandsvermogen met als doel om een stabiele (trendmatige) ontwikkeling van de gemeenschappelijke bijdrage te waarborgen en het streven naar een ratio weerstandsvermogen van 1 of hoger, waarbij de hoogte van de algemene reserve is vastgesteld op € 2,0 miljoen. Voor wat betreft corona zijn in 2020 vanuit de VRBZO de volgende financiële ontwikkelingen aangegeven, waarvan de gevolgen op dit moment nog onvoldoende duidelijk zijn. Deze ontwikkelingen worden betrokken in de komende bestuurlijke cyclus. Het betreft de uitbetaling van overwerkvergoedingen, de risico’s als gevolg van de inkoop en distributie van persoonlijke beschermingsmiddelen voor zorginstellingen in Brabant, de gevolgen van uitstel/vertraging van projecten en werkzaamheden, de (beperkte) daling van de inkomsten op de korte termijn, de gevolgen voor de inkomsten op de langere termijn en tot slot de impact op het takenpakket in de toekomst. Vanuit het kabinet bestaat een compensatieregeling voor meerkosten van de veiligheidsregio’s. Wat dit betekent voor de VRBZO is op dit moment nog niet duidelijk. Voor de bestuurlijk relevante ontwikkelingen verwijzen we naar hoofdstuk 2 van de Programmabegroting VRBZO 2021. | |||||||
Bestuurlijk belang | Lid AB, lid DB | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
647 | 39.485 | 6.887 | 14.966 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | ||||||
Toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De solvabiliteit van de BNG bank is in 2019 iets afgenomen. Het leverage ratio (het verhoudingsgetal tussen het eigen vermogen en het balanstotaal) van de bank is 3,6%. Internationale toezichthouders houden een minimumgrens van 3% aan. De BNG bank houdt een dividendpercentage aan van 50% van de beschikbare winst na belasting. Kredietbeoordelaar Fitch Ratings heeft de rating van BNG bank verhoogd van AA+ naar AAA met stabiel vooruitzicht. De ratings van Moody's, Standard& poor’s en Fitch Ratings zijn nu allemaal triple A. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | |||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
163.000 | 144.802.000 | 4.887.000 | 0 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Brainport Development N.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. De onderneming stimuleert en realiseert projecten en programma’s, promoot Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland en ontwikkelt, lobbyt en monitort de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport), Brainport Next Generation. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Meerjarenplan 2021-2024 richt zich enerzijds op het onderhouden én daarnaast op het versterken van het ecosysteem, oftewel het realiseren van een multiplier voor inhoudelijke versnelling. Het meerjarenplan spreekt de ambitie uit om nog meer maatschappelijke impact te hebben. De kennis en organisatiekracht van Brainport wordt ingezet voor nieuwe oplossingen en proposities die bijdragen aan brede werkgelegenheid, gezondheid, mobiliteit, duurzame energie, betere voedselketens, minder schuldenproblematiek en een veilige leefomgeving. Kortom, aan een brede welvaart voor zoveel mogelijk inwoners. Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten in 2018-2021. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). 2021 is het laatste jaar van de Regio Deal waarin toekenningen plaats kunnen vinden aan projecten. Aan het eind van 2021 moet duidelijk zijn hoe de 130 miljoen euro verdeeld is over de projecten. De uitvoering van projecten mag nog doorlopen tot en met 2025. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
2 | 2.317 | 3.266 | 7 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven voor bedrijven en instellingen. Met het project BrabantRing trekken we samen op met de B5-steden en de provincie om een open en laagdrempelig toegankelijke digitale hoofdsnelweg naar alle Brabantse gemeenten te realiseren, te beginnen tussen de B5-steden. Onze deelneming Breedband Regio Eindhoven (BRE) en de Eindhoven Fiber eXchange vervullen hier een cruciale rol in. Met de nieuwe locatie aan de Dorgelolaan en de vervanging van de Switch is ruimte ontstaan ruimte voor verdere groei van hun activiteiten. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De verhuizing van Breedband Regio Eindoven (BRE) naar het kantoor in het Glasvezelcentrum aan de Dorgelolaan heeft in de afgelopen jaren om stevige investeringen gevraagd. Wij verwachten dat de financiële positie zich vanaf 2021 weer positief zal ontwikkelen. De meerjarenprognose geeft aan dat de stand van de algemene reserve in de jaren 2018 tot en met 2023 negatief zal zijn, waarbij per ultimo 2023 de stand van de reserve volgens de meerjarenprognose € 38.799 positief zal zijn. Het totaal eigen vermogen inclusief aandelenkapitaal blijft in deze jaren positief. Gemeente Eindhoven beschouwt deze ontwikkeling daarom als een tijdelijke en niet als een duurzame waardevermindering. Op basis van de te verwachten positieve ontwikkelingen van het exploitatieresultaat vanaf het boekjaar 2021 zien wij geen aanleiding om onze deelname af te waarderen. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 5 commissarissen | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
-356 | 975 | 3.586 | 1.279 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | ||||||
Toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen voor de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Met het oog op de grote financiële impact van de coronacrisis op de luchthaven en het feit dat de onderneming gebruik zal maken van overheidssteun, hebben de aandeelhouders besloten dat het niet opportuun is om over 2019 tot uitkering van dividend over te gaan. Indien in 2020 - of eventueel in latere jaren - blijkt dat er binnen de gestelde ratio’s van het nieuwe dividendbeleid voldoende ruimte is, zal een eenmalige extra uitkering worden gedaan ter hoogte van de voorgestelde uitkering over 2019 (voor gemeente Eindhoven € 113.445), bovenop de nieuw voorgestelde dividenduitkering van maximaal 30% van het nettoresultaat. Per 1 januari 2020 is voor twee jaar een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Ook zijn er vanaf 25 oktober 2020 geen geplande vluchten meer na 23:00 uur. In 2021 werken we samen met onder andere Eindhoven Airport aan de uitwerking van de speerpunten van het advies van Pieter van Geel. Het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), de nieuwe permanente overlegstructuur, is in werking en ook op de andere speerpunten worden verdere stappen gezet. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 4 commissarissen | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
14.330 | 16.260 | 113.936 | 556 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Enexis Holding N.V. | 0.5 | ||||||
Toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van de benodigde netwerken. Het netwerk is bij wet in overheidshanden. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Naast reguliere investeringen die nodig zijn voor een veilig en betrouwbaar netwerk, staat Enexis voor een enorme investeringsopgave als gevolg van toenemende vraag naar transportcapaciteit op het elektriciteitsnet door het Klimaatakkoord en de energietransitie. De extra vraag leidt tot toenemende schaarste van technisch personeel en materialen. Om de extra investeringen in de energienetten te kunnen bekostigen is een robuuste financiële positie belangrijk. Enexis heeft een solide financieel fundament met een A+ credit rating. Enexis zal in 2020 en verder een groter beroep doen op vermogensverstrekkers om de groei te financieren. Daarbij wordt ook een beroep gedaan op de aandeelhouders. Aanpassingen van het dividendbeleid zijn niet uitgesloten. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht AvA | |||||||
Vestigingsplaats | Groningen | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
210.000 | 4.148.006 | 4.112.000 | 11 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
0 | 19 | 18 | 0 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Flight Forum C.V. | 3.2 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein versterkt de economie van Eindhoven. Het versterkt het vestigingsklimaat, het zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid en dit bevordert weer een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | In 2019 zijn de laatste bedrijfskavels op Flight Forum verkocht. Op het kantorencluster is daarentegen nog ca. 50.000 m2 BVO nieuwbouw te ontwikkelen. Om de aantrekkelijkheid van het gebied (verder) te verbeteren wordt ook de komende jaren gewerkt aan een verbetering van het werk- en vestigingsklimaat van Flight Forum. Het realiseren van dit nieuwe perspectief kan niet zonder de omgeving te betrekken. Daarom wordt, naast investeringen binnen het eigen gebied ook samengewerkt met andere partijen, onder andere aan de visie voor het gehele luchthavengebied waar Flight Forum een onderdeel van uit maakt. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA. Flight Forum BV is beherend vennoot | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
5.661 | 5.878 | 24.005 | 4.669 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | ICT-coöperatie Beware | 0.4 | ||||||
Toelichting | De ICT-coöperatie Beware richt zich met name op het (door)ontwikkelen, innoveren en standaardiseren van ICT-toepassingen voor digitale dienstverlening en bedrijfsvoering bij gemeenten. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De VNG heeft een meerjarig initiatief lopen om de informatievoorziening van gemeenten gezamenlijk opnieuw in te richten. Weg van het oude lockin-in model met licenties van leveranciers, verkokering en gesloten systemen en gesloten data. Deze beweging genaamd ‘Common Ground’ beoogd een adaptieve ICT omgeving gebaseerd op uitwisselbare, schaalbare componenten, die snel time-to-market te maken zijn op basis van gemeentelijke wensen. Daarbij staat ook het ontsluiten van de data centraal. Een datagedreven overheid die proactief in kan spelen op veranderde behoeften van burgers en bedrijven. Beware beweegt zich ook op dit terrein. Zo is het vinden en delen van software in een landelijke Appstore ook iets waar Common Ground aan werkt. De producten- en dienstencatalogus (de winkel) van Beware is op dit moment te beperkt gevuld. Eind 2020 dan wel begin 2021 wordt de Beware samenwerking geëvalueerd vanuit het perspectief van de gemeente Eindhoven met medeneming van de landelijke gemeentelijke Common Ground ontwikkelingen. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht ledenvergadering. Een van de directeuren is ook ambtenaar van de gemeente Eindhoven. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
-46 | 84 | -21 | 57 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking, met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) heeft sinds 2010 een niet-sluitende exploitatie. In de afgelopen jaren zijn diverse scenario’s onderzocht en strategieën ontwikkeld om dit vraagstuk op te lossen. Om te zoeken naar mogelijkheden om uit deze situatie te raken is een gezamenlijke werkgroep bestaande uit gemeente, Muziekgebouw, provincie en Brainport Development aan de slag gegaan om tot voorstellen te komen die invulling geven aan een duurzaam gezonde exploitatie van het Muziekgebouw, inclusief inzet van de middelen uit de Regio Deal. De werkgroep heeft hierbij ingezet om niet alleen naar het Muziekgebouw te kijken maar ook naar het speelveld van stakeholders en het benaderen als onderdeel van de Heuvel, een A-locatie midden in de binnenstad van Eindhoven. Een vitaal en duurzaam gezond Muziekgebouw biedt, mede in combinatie met de Regio Deal-middelen, de mogelijkheid voor doorontwikkeling van dit gebied. De werkgroep heeft op 31 maart 2019 haar resultaten aangeboden aan de gemeente, provincie en het Muziekgebouw. Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven heeft in april 2019 besloten kennis te nemen van het advies van de werkgroep. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
-259 | 6.455 | -2.963 | 0 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | zie Park Strijp C.V. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + bindende voordracht 1 v/d 3 commissarissen | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
24 | 400 | 818 | 10 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Park Strijp C.V. | 8.3 | ||||||
Toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van het Masterplan Strijp-S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijven, evenementen en bewoners. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Er zijn vijf grote bouwprojecten in aanbouw op Strijp-S. De invloed van de coronacrisis op de ontwikkeling van Strijp-S is nog niet te duiden. Vooralsnog gaan we ervan uit dat in loop van 2021 wordt gestart met de bouw van minimaal de volgende twee bouwprojecten. Dit alles wordt gerealiseerd binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
nnb | nnb | nnb | 1.000 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | ||||||
Toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking, met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Het Parktheater behoort conform de Cultuurbrief 2021-2024 tot de Eindhovense Basis, een van de acht organisaties die een cruciale functie vervullen in het culturele veld en voor wie met de vierjarige subsidie (2021-2024) via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE) het bestaansrecht vaststaat. De subsidie vormt echter circa eenderde van de exploitatie en de effecten van de maatregelen vanwege corona in 2020 zijn enorm. In 2020 is het Parktheater door een eenmalige bijdrage geholpen om nadelige financiële effecten te mitigeren. In 2021 blijft er aandacht voor risico’s en nadelige effecten op de programmering en exploitatie van het Parktheater. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
35 | 4.345 | 3.118 | 45 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Stichting beheerorganisatie TF-RIEC BZ | 1.2 | ||||||
Toelichting | In de integrale aanpak van zware criminaliteit en daaraan verbonden ondermijning, zijn Brabant en Zeeland al jaren een succesvol voorbeeld voor andere regio’s. In Brabant en Zeeland is een hecht bondgenootschap tegen ondermijning ontstaan; de gemeenten in de twee regio’s en de beide provincies hebben de handen ineengeslagen met onder andere het OM, de politie en de Belastingdienst. TF-RIEC Brabant-Zeeland (TF-RIEC BZ) is een unieke netwerksamenwerking waarbinnen lokaal, regionaal en landelijk initiatieven aan elkaar worden verbonden. Met ingang van 2020 is de gemeente Eindhoven als publiekrechtelijk rechtspersoon, naast de gemeente Tilburg, één van de twee bestuurders in de stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland. De doelstelling van de stichting is om het netwerk optimaal te faciliteren om het te bereiken maatschappelijk effect te verwezenlijken. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | De oprichting van de stichting Beheer en Uitvoering Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland heeft geleid tot risicoreductie voor de gemeenten Tilburg en Eindhoven. De wijze waarop de geldstromen vanuit het ministerie en de provincies gaan lopen (rechtstreeks aan de stichting of nog via de gemeenten) wordt nog nader uitgewerkt. Voor de uitvoering heeft dit geen gevolgen. | |||||||
Bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven is als publiekrechtelijk rechtspersoon 1 van de bestuurders van de stichting | |||||||
Vestigingsplaats | Tilburg | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
- | - | - | 239 | |||||
Vennootschappen en coöperaties | Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | ||||||
Toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vier thematische bedrijvencentra op twee innovatieve hotspots in Eindhoven. Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal-economische structuur te vergroten voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | |||||||
Belangrijke ontwikkelingen en risico's | Twice is in 2019 gestart met de herijking van haar strategie voor de bestaande en nieuwe doelgroepen (start-ups en scale-ups) in het hightechecosysteem van Brainport Eindhoven met als uitgangspunt: “the preferred place for hightech scale-ups in the Netherlands”. De basis blijft bij het bieden van hoogwaardige huisvesting en het bieden van faciliteiten en verbindingen in het ecosysteem. | |||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht in AvA + recht tot benoemen, schorsen en ontslag | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Financieel belang | |||||
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2021 | |||||
773 | 12.784 | 6.624 | 113 |