Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal ernstige verkeersongevallen | 130 | 113 | 104 | 94 | 85 | 76 | ||
Toelichting cijfers: | In 2009 bedroeg het aantal ernstige verkeersongevallen 88. Daarna is dit aantal slecht geregistreerd, waardoor er over de periode 2010 t/m 2014 geen betrouwbare cijfers zijn. In de periode voor 2009 is er veel geinvesteerd in de aanpak van zogenaamde black spots. Dat zijn kruispunten waar in drie jaar tijd zes of meer letselongevallen hebben plaatsgevonden. Het begrote aantal ernstige verkeersongevallen is in 2019 hoger dan het begrote aantal in 2018. Dat komt omdat het aantal verkeersongevallen in 2017 is toegenomen (en daarmee hoger dan begroot). Het doel is om jaarlijks het aantal ernstige verkeersongevallen met 10% te verminderen. In het jaarlijks te ontwikkelen actieplan verkeersveiligheid zal in beeld worden gebracht welke maatregelen daar voor nodig zijn. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Aantal ernstige verkeersongevallen op gemeentelijke wegen. De Randweg (N2) wordt hierin niet meegenomen. | |||||||
Motivatie keuze: | Het aantal ernstige verkeersongevallen geeft een indicatie van de verkeersveiligheid in Eindhoven. Het streven naar minder verkeersongevallen (en slachtoffers) maakt onderdeel uit van de strategische doelen die verwoord zijn in de Visie Eindhoven op Weg (2013). | |||||||
Bron: | VIA Ongevallendatabase | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2018 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Auto-intensiteiten in het centrum | 100 | - | 98 | 97 | 96 | 95 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Voetganger vriendelijk | 7,4 | - | 7,5 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Fiets vriendelijkheid | 7,4 | - | 7,5 | 7,6 | 7,7 | 7,8 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
OV vriendelijkheid | 7,2 | - | 7,3 | 7,4 | 7,5 | 7,6 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Rapportcijfer bereikbaarheid van het centrum | 7,3 | 7,0 | 7,4 | 7,5 | 7,6 | 7,7 | ||
Toelichting cijfers: | De ambitie is om de bereikbaarheid van het centrum te verbeteren. Omdat er geen grote verandering/stijging van een rapportcijfer is te verwachten is de ambitie uitgedrukt in een stijging van een tiende procentpunt per vijf jaar. | |||||||
Toelichting indicator: | Het gemiddelde van de rapportcijfers voor de bereikbaarheid van het centrum met auto, fiets en openbaar vervoer uit de inwonersenquête. | |||||||
Motivatie keuze: | Een rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum laat zien hoe bewoners de bereikbaarheid van het centrum ervaren. Een goede bereikbaarheid maakt het centrum aantrekkelijker en leefbaarder conform de strategische doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | |||||||
Bron: | Inwonersenquête | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Peildatum: | 2018 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op Ring | 100 | - | 102 | 103 | 104 | 105 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal fietsers op fietsroutes | 100 | - | 104 | 106 | 108 | 110 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op belangrijke toegangswegen (incl. Ring) | 100 | - | 102 | 103 | 104 | 105 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% duurzaam vervoer in de modal split | 65% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ≥61% | ||
Toelichting cijfers: | In 2012 (referentiejaar bepalen doelstelling) was het aandeel duurzame mobiliteit 58%. Het doel is om dit te laten groeien tot 66% in 2025. De afgelopen jaren is het aandeel duurzame mobiliteit sneller gegroeid dan verwacht, het in 2016 verwachte aandeel van 60% werd in 2013 al gerealiseerd. De volgende stap (61%) op weg naar de ambitie van 2025 wordt in 2018 verwacht. | |||||||
Toelichting indicator: | De modal split is de verdeling van de vervoerswijzen over een aantal reisbestemmingen samen. De modal split wordt in Eindhoven gemeten via de inwonersenquête en zegt dus alleen iets over de vervoerskeuze van de inwoners van Eindhoven. Het percentage duurzaam vervoer is het aandeel lopen, fiets en OV gebruik bij elkaar opgeteld. Het percentage duurzaam vervoer wordt ook wel het aandeel duurzame mobiliteit genoemd. | |||||||
Motivatie keuze: | De modal split laat zien in welke mate Eindhovenaren kiezen voor duurzame vervoerswijzen. Het streven naar een verandering in de verdeling van vervoerswijzen, met andere woorden vaker lopen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer, maakt onderdeel uit van de strategische Doelen die zijn verwoord in de visie Eindhoven op Weg (2013). | |||||||
Bron: | Inwonersenquête | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Peildatum: | 2017 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen | - | 650 | 1.350 | 2.650 | 2.650 | |||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal geregistreerde emissievrije voertuigen in EHV (RDW) | 1.956 | - | 2.152 | 2.367 | 2.603 | 2.864 | ||
Toelichting cijfers: | ||||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Bron type: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% inwoners dat tevreden is over inrichting en onderhoud openbare ruimte | 73% | >75% | >75% | >75% | >75% | >75% | ||
Toelichting cijfers: | Wenselijk beeld, mede ingeschat op basis van het verleden - geeft een goed beeld hoe de mensen de inzet van de gemeente ervaren en of we bereiken wat we beogen - zal waarschijnlijk bij gelijkblijvende budgetten gelijk blijven. Hogere tevredenheid (blijkt ook in andere gemeenten) bijna niet haalbaar (niet iedereen kan tevreden zijn). | |||||||
Toelichting indicator: | Het gemiddelde van twee 'tevredenheidscijfers' uit de inwoner enquête: hoe tevreden bent u over de manier waarop de openbare ruimte is ingericht en hoe tevreden bent u over de manier waarop de openbare ruimte wordt onderhouden. | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de mate van tevredenheid van Eindhovenaren over deze zaken. Samen met de objectieve technische staat maakt dit mogelijk om met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | |||||||
Bron: | Inwoners enquête BI | |||||||
Bron type: | enquête | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Basiskwaliteit wegen | 89% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | ||
Toelichting cijfers: | - gekoppeld aan landelijke systematiek/streefwaardes (CROW) | |||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief is gemeten | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | |||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau (weginspectie) die werkt volgens landelijk vastgestelde systematiek (CROW) | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 (2-jaarlijks) | |||||||
Frequentie: | overig | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels | 96% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | ||
Toelichting cijfers: | - gekoppeld aan landelijke systematiek/streefwaardes | |||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief gemeten | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwoner enquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | |||||||
Bron: | Extern gespecialiseerd bureau op basis van landelijke richtlijnen (CROW), 1x per 2 jaar | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 - inspectie vindt 1x per twee jaar plaats | |||||||
Frequentie: | overig | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Basiskwaliteit schoon en netjes | 96% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | ||
Toelichting cijfers: | - gekoppeld aan landelijke systematiek/streefwaardes (CROW) | |||||||
Toelichting indicator: | Geeft inzicht in de technische kwaliteit die buiten op straat objectief gemeten | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft een goed beeld van de technische kwaliteit op straat. Is objectief en maakt het mogelijk om objectief en subjectief (inwonersenquête) met elkaar te vergelijken, waardoor er een goed sturingsinstrument ontstaat | |||||||
Bron: | Gemeente Eindhoven, afdeling kwaliteitscontrole MIBOR (registratietool) | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal scholen met BVL-label | 44 | 47 | 50 | 53 | 56 | 59 | ||
Toelichting cijfers: | -- | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Type bron: | ||||||||
Peildatum: | 2018 | |||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal schoolzones | 47 | 51 | 56 | 56 | 56 | 56 | ||
Toelichting cijfers: | -- | |||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Type bron: | ||||||||
Peildatum: | 2018 | |||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Verkeersveilige stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal km 30 km/u straten in het centrum | 2,8 | - | 2,2 | 1,4 | 0,9 | 0,6 | ||
Toelichting cijfers: | -- | |||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Type bron: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Autoluwe binnenstad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal km snelfietsroutes (Slowlane) | 25 | - | 30,5 | 32 | 32 | 33,5 | ||
Toelichting cijfers: | -- | |||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Type bron: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal km HOV-busbanen | 23 | 25 | 25 | 29 | 30 | 32 | ||
Toelichting cijfers: | De toename van het aantal kilometers gerealiseerde HOV-banen is afgestemd op de planning van de aanleg van HOV2 en HOV in de Huizingalaan. Als deze twee projecten gerealiseerd zijn, komt de HOV tussen de Huizingalaan en Eindhoven Airport via de Marathonloop aan bod. Op dit moment is er nog geen zicht op de planning van dit tracé en is daarom nog niet opgenomen inde begrote waarden. | |||||||
Toelichting indicator: | Het aantal gerealiseerde kilometers vrijliggende HOV-banen. | |||||||
Motivatie keuze: | We willen het aandeel duurzaam vervoer in de modal split te verhogen. Dit aandeel bestaat uit de vervoerwijzen fiets, openbaar vervoer en lopen. Het verhogen van het openbaar vervoeraandeel gebeurt onder andere door de aanleg van nieuwe HOV-banen. Hoe meer kilometers HOV-baan, hoe aantrekkelijker het wordt om van de bus gebruik te maken, hoe groter de kans op een hoger aandeel openbaar vervoer in de modal split. | |||||||
Bron: | Overzicht hoeveelheden areaal en objecten openbare ruimte van de afdeling Geoinformatie en Kwaliteit | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2018 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal vernieuwde verkeerslichten | 144 | 167 | 149 | 153 | 162 | 172 | ||
Toelichting cijfers: | Jaarlijks worden er ongeveer 11 verkeerslichten vervangen. Dit aantal is gebaseerd op het gemiddelde aantal vervangingen in de afgelopen jaren. | |||||||
Toelichting indicator: | Het aantal verkeerslichten dat wordt vervangen. | |||||||
Motivatie keuze: | In Eindhoven zijn ongeveer 170 kruispunten uitgerust met verkeerslichten, waarvan er nog enkele tientallen sterk verouderd zijn. Deze verouderde verkeerlichten kunnen veel minder verkeer afwikkelen dan nieuwe verkeerslichten, omdat nieuwe verkeerslichten Registratie van de afdeling Verkeer en Milieu | |||||||
Bron: | Registratie van de afdeling Verkeer en Milieu | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2017 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal parkeerplaatsen op (pop-up) P+R | 261 | - | 950 | 975 | 1.000 | 1.025 | ||
Toelichting cijfers: | -- | |||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Type bron: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Bereikbaarheid van de stad | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Aantal elektrische laadpunten | 585 | - | 850 | 1.050 | 1.250 | 1.500 | ||
Toelichting cijfers: | -- | |||||||
Toelichting indicator: | ||||||||
Motivatie keuze: | ||||||||
Bron: | ||||||||
Type bron: | ||||||||
Peildatum: | ||||||||
Frequentie: | ||||||||
Hoort bij doel: | Duurzame mobiliteit | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Groot onderhoud wegen (aantal) | 5 | 7 | 9 | 7 | 7 | 7 | ||
Toelichting cijfers: | Geen directe ontwikkeling. Budgetten zijn gelijkblijvend. Het aantal is afhankelijk van wat op welke locatie nodig is en of dit een groot of klein project is | |||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal wegen waar groot onderhoud aan uitgevoerd wordt (incl. herinrichting) | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel wegen pakken we aan van het beschikbare budget | |||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2020 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Groot onderhoud bruggen, viaducten en tunnels (aantal) | 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Toelichting cijfers: | Geen directe ontwikkeling. Budgetten zijn gelijkblijvend. Het aantal is afhankelijk van wat op welke locatie nodig is en of dit een groot of klein project is | |||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het aantal kunstwerken waar onderhoud aan gepleegd wordt. Type onderhoud wordt bepaald op basis van uitkomst van inspecties | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat we doen met beschikbare middelen: hoeveel kunstwerken pakken we aan van het beschikbare budget | |||||||
Bron: | Onderhoudsprogramma | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2018 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Uitvoeren straatreiniging (areaal in hectare) | 1.358 | 1.363 | 1.366 | 1.369 | 1.372 | 1.375 | ||
Toelichting cijfers: | Bepaald op basis van te verwachten ontwikkeling te onderhouden areaal | |||||||
Toelichting indicator: | Het betreft het areaal dat onderhouden wordt | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan wat wij er aan doen om er voor te zorgen dat de stad netjes en schoon is | |||||||
Bron: | Areaalgegevens afdeling BOR die deze gegevens in haar systeem heeft zitten | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2020 | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |||||||
Beleidsstukken: |