x € 1.000 | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Lasten | 5.727 | 4.379 | 4.122 | 3.762 | 3.703 | 3.627 | |
Baten | -4.584 | -3.611 | -3.611 | -3.330 | -3.330 | -3.330 | |
Mutatie reserves | 192 | 0 | -67 | -49 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.334 | 768 | 444 | 383 | 373 | 297 |
Toelichting vaste taken
Tot dit taakveld behoren promotionele activiteiten gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en instellingen, nieuwe werkers, toerisme, toeristenbelasting. Voor Stichting Eindhoven marketing (€ 0,9 miljoen) en Stichting GLOW (€ 0,8 miljoen) is budget beschikbaar. Daarnaast is budget voor Eindhoven evenementen / Off brand (€ 0,6 miljoen) en Eindhoven traditie / Off brand (€ 0,4 miljoen) geraamd. Aan de opbrengstenkant zijn aan toeristenbelasting (€ 2,8 miljoen) en aan pachten van reclameborden (€ 0,8 miljoen) inkomsten geraamd. De indicatoren voor het aantal toeristen zijn als gevolg van corona naar beneden bijgesteld. De bijbehorende opbrengsten zijn niet naar beneden bijgesteld in afwachting van informatie over een eventuele rijkscompensatie voor 2021. Daarnaast is de systematiek voor de inkomsten toeristenbelasting dat voordelen ten gunste van de reserve citymarketing komen maar eventuele tekorten ook ten laste van de reserve citymarketing gaan.
Toelichting financiële mutaties
Kaderbrief: conform de afspraken uit het coalitieakkoord incidentele intensiveringen voor het versterken van het vestigingsklimaat (€ 0,25 miljoen in 2021 t/m 2023). Dit wordt ingezet op het bijdragen aan de economische transformatie en herstel van wijkcentra, radialen en de binnenstad, als onderdeel van de versterking van het vestiging- en leefklimaat.