Begroting 2021

Taakvelden

1.2 Openbare orde en veiligheid

In 2021 richten we ons vooral op:

Vanuit het programma High Impact Crimes (HIC) ontwikkelen we verschillende projecten en activiteiten, maar ook producten om de slachtofferkans te beperken, de pakkans te vergroten en de aangiftebereid onder slachtoffers te verhogen. We investeren daarbij in de persoonsgerichte aanpak, aanpak heling en buurtpreventie. Incidenteel beschikbaar gestelde middelen (2020 en 2021; zie ook Jeugdoverlast en -criminaliteit) vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid, zetten we in voor realisatie van de doelstellingen HIC (beleidskader veiligheid 2018-2021) en om in te kunnen spelen op actuele problematiek.

Vanuit het programma jeugdoverlast en -criminaliteit zetten we in op preventie vanuit een integrale aanpak. Vanuit de BeGrip aanpak investeren we, vaak vanuit de persoonsgerichte aanpak, in het terugdringen van jeugdgroepen. We werken hierin samen met het openbaar ministerie en de politie. Omdat we meer online netwerken zien ontstaan zetten we in op online awareness en -weerbaarheid. Met incidenteel beschikbaar gestelde middelen (zie ook bij onderdeel HIC) investeren we op een aantal specifieke projecten in een wijk waar één van de jeugdgroepen actief is. We proberen hiermee bestaande structuren in de wijk te doorbreken.

Vanuit het programma Zorg en Veiligheid beperken we zo veel als mogelijk het risico dat iemand tussen het wal en het schip terecht komt. Dit doen we door tijdig, met onze partners, de juiste hulp en ondersteuning aan te bieden. We verbeteren de gemeentelijke escalatieketen op het gebied van informatie-uitwisseling, keten-, proces- en casusregie. We geven invulling aan de toekomst van outreachend werk en op het gebied van nazorg ex-gedetineerden geven we vorm aan de uitvoering van het bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’.

Vanuit het programma Ondermijning/georganiseerde criminaliteit continueren we de integrale inzet op het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit. Dit doen we door de voedingsbodem hiervoor weg te nemen. Via de gebiedsgerichte integrale aanpak (Oud-Woensel) herstellen we het gezag van de overheid. We investeren op het verstoren van lokale criminele netwerken en zorgen voor preventieve interventies. We richten ons meer op de jeugd en jong volwassenen en investeren op de bewustwording van ‘white collar crime’, zoals misbruik van vastgoed. In de aanpak maken we zoveel als mogelijk gebruik van de Wet Bibob.

Vanuit het programma Radicalisering en polarisatie investeren we in de drie pijlers in het programma (signaleren, voorkomen, interveniëren en terugdringen). Dit doen we door het bevorderen van bewustwording en vakmanschap in het vroeg signaleren van het radicaliseringsproces, problematisch gedrag en het herkennen van toenemende polarisatie en het achterliggende probleem. Individuen en groepen die alsnog (dreigen te) radicaliseren worden opgenomen binnen de persoons- of netwerkgerichte aanpak, die verder vorm wordt gegeven. Dit geldt ook voor de aanpak van problematisch gedrag en het voorkomen van polarisatie.
Ook treden we op bij incidenten waaraan spanningen of tegenstellingen ten grondslag liggen en nemen we regie bij manifestaties met gevoelige thema’s die mogelijk bijdragen aan polarisatie.

Vanuit het programma Woonoverlast zorgen we ervoor dat Eindhovenaren die woonoverlast ervaren dit kunnen melden en dat signalen van overlast adequaat en integraal worden opgevolgd. We continueren de preventieve aanpak. Door data verkrijgen we meer en sneller inzicht in meldingen van woonoverlast en verschijningsvormen van malafide verhuur en de aanpak hiervan.

Vanuit het programma Weerbaarheid bieden we weerstand tegen persoonlijke verleidingen die ten koste gaan van het publieke belang en beschermen we het bestuur en ambtenaren tegen bedreigingen van buiten en binnen de organisatie. Ook het beperken van het risico op misbruik van de gemeentelijke positie voor netwerkbelangen maakt hier onderdeel van uit. We ontwikkelen de interne bestuurlijke en ambtelijke organisatie steeds verder door en ontwikkelen een handelingsperspectief tegen ondermijnende en bedreigende activiteiten.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen komt er een pilot op het gebied van integriteit en veiligheid voor wethouders.

In het kader van toezicht en handhaving leefbaarheid geven we op basis van het jaarlijks uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) uitvoering aan de VTH-taken. We werken daarbij - vanuit veiligheid, sociaal- en ruimtelijk domein – samen aan het vergroten van de bereidheid om de regels na te leven en ruimte te maken voor fysieke initiatieven die passen binnen de spelregels.

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2020 21:57:31 met de export van 09/22/2020 21:46:44