Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
Aantal verstrekte uitkeringen Participatiewet | 6.245 | 6.400 | 6.845 | 6.845 | 6.845 | 6.845 | ||
Toelichting cijfers: | In de laatste prognose 2020 hebben wij ingeschat dat wij eind van dit jaar gaan uitkomen op een bijstandsbestand van 6.597. We verwachten dat we in 2021 gaan stijgen met 248 uitkeringen. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Betreft het aantal uitkeringen dat wordt verstrekt aan mensen dat recht heeft op een uitkering in het kader van de Participatiewet. Het aantal verstrekte uitkeringen betreft PW-uitkeringen, excl. Uitkeringen IOAW, IOAZ en BBZ. | |||||||
Motivatie keuze: | Spreekt voor zich, geeft een indicatie van hoeveel uitkering worden verstrekt in het kader van de Participatiewet | |||||||
Bron: | GWS (gemeente Eindhoven) | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | 1 januari 2017 | |||||||
Frequentie: | maandelijks | |||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Instroom uitkeringen Participatiewet | 1.343 | 1.943 | 2.543 | 2.543 | 2.543 | 2.543 | ||
Toelichting cijfers: | Als gevolg van de economische situatie verliezen meer mensen hun werk en worden werkloos. We verwachten daarom dat de instroom zal toenemen. Deels wordt dit beperkt door het steunpakket van het Kabinet en bijvoorbeeld door werk-naar-werk initiatieven. | |||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft de instroom op jaarbasis | |||||||
Motivatie keuze: | Dit geeft een beeld van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. | |||||||
Bron: | Suite4Inkomen | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
Ratio instroom/uitstroom Participatiewet | 0,85 | 1,22 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | ||
Toelichting cijfers: | Als gevolg van de economische situatie verandert deze verhouding. De instroom gaat toenemen en het wordt lastiger om uitstroom te realiseren. | |||||||
Toelichting indicator: | De verhouding van mensen die een aanspraak gaan maken op bijstand (instroom) en de mensen die uitstromen (naar werk of anderszins) | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft aan of het bestand stijgt of daalt. | |||||||
Bron: | Suite4Inkomen | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% huishoudens met laag inkomen in het voorgaande jaar | 7,2% | - | 8,1% | 7,7% | 7,4 | 7,0% | ||
Toelichting cijfers: | We verwachten door de Corona-crisis in 2020 een stijging van 10% in het aantal huishoudens dat met beperkte financiële middelen Berekening Begroting 2021: Berekening Begroting 2022, 2023, 2024: Onderstaande begrotingsindicatoren worden nader bepaald bij de volgende begrotingsbehandeling. | |||||||
Toelichting indicator: | Dit betreft het percentage huishoudens dat een laag inkomen heeft tot 101% (in het voorgaande jaar) volgens de definitie van het CBS. Dat betekent dat een huishouden over onvoldoende middelen beschikt om een bepaald minimaal consumptieniveau te bereiken. We hanteren de lage inkomensgrens die 1% boven het sociaal minimum zit (101%) i.v.m. meting in de Stimulansz Minimascan. | |||||||
Motivatie keuze: | Deze indicator is objectief en goed meetbaar. Het geeft een duidelijk beeld van het percentage huishoudens dat met weinig financiële middelen rond moet komen. | |||||||
Bron: | Stimulansz Minimascan, gebaseerd op cijfers van CBS | |||||||
Bron type: | registratie | |||||||
Peildatum: | Realisatie 2019: juli 2019, begroting 2021 en verder: juli 2020 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | |||||||
Beleidsstukken: | Subsidieregeling Maatschappelijke Participatie |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
% fraude onderzoeken dat leidt tot een aanpassing van de uitkering | - | - | 30% | 30% | 30% | 30% | ||
Toelichting cijfers: | Op basis van signalen en eigen onderzoek kan fraude-onderzoek leiden tot aanpassing. Door een betere gerichtheid streven we naar een hoog %. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting indicator: | Door het sociaal domein worden onderzoeken gedaan naar rechtmatigheid. Het % geeft aan in welke mate dit leidt tot aanpassing. | |||||||
Motivatie keuze: | We moeten gerichte onderzoeken doen. | |||||||
Bron: | Suite4inkomen | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 1-1-2021 | |||||||
Frequentie: | per kwartaal | |||||||
Hoort bij doel: | Verstrekken van uitkeringen aan inwoners | |||||||
Beleidsstukken: | ||||||||
% inwoners dat de meedoenbijdrage ontvang | 65,7% | - | 78,8% | 82,2% | 82,2% | 82,2% | ||
Toelichting cijfers: | In het beleidsplan armoede en schulden investeren we in een beter bereik en een betere toegankelijkheid van onze minimaregelen. Daardoor verwachten we een stijging in het gebruik. Ook de effecten van de corona-crisis zullen een stijging van het gebruik tot gevolg hebben. Realisatie 2019: Begroting 2021: Begroting 2022: Nu zijn we uitgegaan van een stijging van 25% t.o.v. 2019. Begroting 2023 en 2024 | |||||||
Toelichting indicator: | De indicator laat zien hoeveel procent van de inwoners met een laag inkomen gebruik maakt van de Meedoenbijdrage. Eindhovenaren met een laag inkomen (tot 120%) kunnen in aanmerking komen voor een Meedoenbijdrage die het mogelijk maakt dat men kan meedoen aan een sport, dansles of een hobbycursus. De Meedoenbijdrage is ook bedoeld om bijvoorbeeld voordelig te zwemmen, een goedkoper bibliotheekabonnement af te sluiten, gratis met de bus te reizen of om de ouderbijdrage/schoolspullen te betalen. | |||||||
Motivatie keuze: | De indicator laat zien hoeveel mensen gebruik maken van de Meedoenbijdrage en zo financiële ondersteuning krijgen om mee te kunnen doen. | |||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | Juli 2020 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | |||||||
Beleidsstukken: | Subsidieregeling Maatschappelijke Participatie | |||||||
Aantal verstrekte individuele inkomenstoeslagen | 3.555 | 3.900 | 4.000 | 4.100 | 4.200 | 4.200 | ||
Toelichting cijfers: | In 2021 verwachten we geen grote stijging, omdat dit gaat over langdurige armoede. De corona-crisis zal op deze doelgroep vooralsnog weinig effect hebben. We gaan ook voor deze regeling het bereik en de toegankelijkheid verbeteren, dat kan tot een lichte stijging van het aantal verstrekkingen leiden. Realisatie 2019: Begroting 2020: Begroting 2021 en verder: | |||||||
Toelichting indicator: | Eindhovenaren van 23 jaar of ouder (maar die nog niet de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt) en al minstens 5 jaar achter elkaar rondkomen van een minimuminkomen kunnen in aanmerking komen voor deze regeling. | |||||||
Motivatie keuze: | Het geeft een beeld van een financieel kwetsbare groep. Als deze indicator stijgt dan is dat een signaal dat de armoede in Eindhoven stijgt. | |||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | |||||||
Beleidsstukken: | Subsidieregeling Maatschappelijke Participatie | |||||||
Aantal verstrekte bijzondere bijstand (exclusief bewindvoering) | 4.181 | 4.300 | 4.400 | 4.500 | 4.600 | 4.600 | ||
Toelichting cijfers: | We verwachten in 2021 een stijging van het gebruik door de effecten van de corona-crisis in 2020. Realisatie 2019: Begroting 2020 en verder: | |||||||
Toelichting indicator: | Voor inwoners met een laag inkomen kan bijzondere bijstand worden aangevraagd wanneer men door bijzondere omstandigheden voor extra kosten komt te staan, waarvoor men zelf onvoldoende inkomen of vermogen heeft. | |||||||
Motivatie keuze: | Geeft inzicht in maatwerk bij individuele problemen van inwoners met een laag inkomen. | |||||||
Bron: | Gemeentelijke uitkeringsgegevens | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Bestrijding van armoede | |||||||
Beleidsstukken: | Subsidieregeling Maatschappelijke Participatie | |||||||
Aantal actief benaderde huishoudens d.m.v. vroegsignalering | - | - | 400 | 500 | 550 | 600 | ||
Toelichting cijfers: | Omdat deze indicator nieuw is, hebben we naar vergelijkbare gemeenten gekeken waaruit we concluderen dat het aantal van 400 voor 2021 voor Eindhoven representatief is.. | |||||||
Toelichting indicator: | In 2021 starten we met Vroegsignalering. Op basis van vergelijkbare gemeenten willen we in ieder geval 400 huishoudens actief benaderen om ondersteuning in het kader van vroegsignalering te kunnen bieden. | |||||||
Motivatie keuze: | Het laat zien of we huishoudens met beginnende financiële problemen weten te bereiken. | |||||||
Bron: | Nog niet bekend | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2021 | |||||||
Frequentie: | maandelijks | |||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | |||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | |||||||
Aantal huishoudens in budgetbeheer | 970 | - | 1.150 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | ||
Toelichting cijfers: | In 2019 waren 600 inwoners met een actueel contract en 370 inwoners met een historisch contract waarmee het totaal uitkomt 970 contracten in totaal. Voor 2020 wordt in verband met de Coronacrisis een toename verwacht. De toename zal niet alleen plaatsvinden bij budgetbeheer, maar ook bij bewindvoering. Voor 2021 verwachten we een structurele stijging door de Vroegsignalering en door de ontwikkelingen rondom de bewindvoering. Verder zal in 2021 de inwerkingtreding de Inburgeringswet waarschijnlijk ook leiden tot een toename van de budgetbeheer aantallen. We gaan uit van een structurele stijging van 5% tot 10%. | |||||||
Toelichting indicator: | Het aantal mensen in budgetbeheer geeft een indicatie of we mensen vroegtijdig weten te bereiken voordat ze ernstige financiële problemen hebben. | |||||||
Motivatie keuze: | Enerzijds om een afname van het aantal onder bewindgestelden en een toename van de aantallen budgetbeheerrekeningen te laten zien. Anderzijds geeft het aantal mensen in budgetbeheer een indicatie of we mensen vroegtijdig weten te bereiken voordat ze ernstige financiële problemen hebben. | |||||||
Bron: | Allegro | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | |||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | |||||||
Gemiddelde schuldenlast bij start schulddienstverlening | 48.408 | - | 48.000 | 45.000 | 40.000 | 35.000 | ||
Toelichting cijfers: | Hoe lager het totale schuldbedrag, hoe sneller de problematische schulden kunnen worden opgelost. In verband met de Coronacrisis is de verwachting dat het totale schuldenpakket in 2020 een stijging zal laten zien. Met name in de vaste lasten tot zo’n € 500, tot € 1000,- extra boven het gemiddelde totale schuldenpakket. We verwachten met de inzet van Vroegsignalering dat inwoners met problematische schulden eerder in beeld komen en daarmee hoogte van het schuldenpakket zal afnemen. | |||||||
Toelichting indicator: | Als de gemiddelde schuldenlast bij de start van schulddienstverlening naar beneden gaat dan zijn inwoners met financiële problemen eerder in beeld. | |||||||
Motivatie keuze: | Als de gemiddelde schuldenlast bij de start van schulddienstverlening naar beneden gaat dan zijn inwoners met financiële problemen eerder in beeld. | |||||||
Bron: | Allegro | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | jaarlijks | |||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | |||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ | |||||||
Aantal huishoudens met bewindvoering | 2.946 | 2.950 | 2.850 | 2.800 | 2.700 | 2.650 | ||
Toelichting cijfers: | In 2021 gaan we onderzoeken wat de beste vorm is voor bewindvoering (eigen beheer/afspraken maken). Ook ontwikkelen we alternatieven. De verwachting is dat het aantal inwoners onder bewind gaat dalen. | |||||||
Toelichting indicator: | Het aantal huishoudens in bewind laat zien hoeveel mensen hier gebruik van maken en of er voldoende gebruik wordt gemaakt van alternatieven. | |||||||
Motivatie keuze: | Het aantal huishoudens in bewind laat zien hoeveel mensen hier gebruik van maken en of er voldoende gebruik wordt gemaakt van alternatieven. | |||||||
Bron: | Cognos/Suite | |||||||
Type bron: | registratie | |||||||
Peildatum: | 2019 | |||||||
Frequentie: | maandelijks | |||||||
Hoort bij doel: | Afname schuldenproblematiek | |||||||
Beleidsstukken: | Beleidsplan Armoede & Schulden 2020-2024 ‘Een nieuw gezamenlijk perspectief’ |